2015 Dag 10 – EAST – En vandring i öken… nästan!

Idag har vi pratat om vad öken kan innebära. Det visade sig att det kan vara massor av saker! Till exempel, väckningen vi fick imorse… det var allt lite öken att vakna till ledarnas skönsång, men upp tog vi oss allt! Efter matlåde-packning och en andakt i den varma kåtan gick vi ut i solskenet!

Redan på första delen av vandringen fick vi känna på hur öken kan te sig, när det visade sig att massa myggor gömde sig i skogen… Och även om lukten av myggspray spred sig som ett moln kring oss så bet de oss ändå! När vi kom fram till Vallbo skyndade vi oss in i det fina kapellet som finns där, dit myggorna inte kunde ta oss. Vi läste tillsammans en psaltarpsalm och sedan fick vi lyssna till Johannesevangeliet 20:23, där det står: ”Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.” En öken kan också liknas vid att vilja bli förlåten för något som man gjort, eller att grubbla över att kunna förlåta någon.

Lunchen idag bestod av kycklingklubba, sallad och goda smörgåsar (med individuellt pålägg såklart). Lite ny energi behövdes, innan en del av oss fortsatte uppför Middagsvalen för en häftig utsikt från en högre höjd!

Hemvägen idag var blev rätt öken, även om solen sken fortfarande så var det så varmt! Vattnet var på väg att ta slut, myggen blev flera och vi var lite trötta i benen. Det märktes att vi har vandrat en hel del häruppe. Flera gånger frågade vi ledarna om vi inte hade sett den där stigen förut, men nix sa dem, det hade vi inte! (och pekade i riktningen vi gått de andra gångerna) Tänk att fjällnatur på sina platser kan vara så likt! Men så fort vi närmade oss gården igen började vi stämma in i Baloos sång och efter att ha sköljt av stövlarna insåg vi att vädret passade utmärkt för lite vattenkrig innan middagen…  Humöret var ju fortfarande på topp, precis som vädret!

Middagen idag bestod av en matig gryta på curry tillsammans med ris och sallad, och till efterrätt fick vi ta med oss godis för att se filmen ”Finding Neverland”. Efter lite kvällsfika och andakt så kan vi nog sova gott! Hoppas bara myggbetten slutar klia snart, för nu ska vi gå och lägga oss. Men innan dess väntar vi med spänning på den alltid lika spännande godnattsången från ledarna…

Det här inlägget postades i Ottsjö 2015 East. Bokmärk permalänken.