2015 Dag 9 – West – Ottfjället, en toppenvandring!

Ledarnas godnattssång för oss i går kväll, handlade om dagens vandring, att försöka bestiga Ottfjället. Det ska vi försöka göra idag! Solen sken, det var vindstilla och varmt…! En bra vandringsdag. Efter frukost och morgonbön i bastukåtan var vi klara. Det var verkligen varmt! Vi fick ta många stopp på vägen för att dricka.  Vid första riktiga rasten var det snö! Ledarna hade sagt att vi skulle få vänta med snöbollskrig till vi var på väg ner, så av det blev det ingenting av… Vänta bara! Det fanns ett stort vattenfall där vi kunde fylla på våra vattenflaskor. Ledarna introducerade också dagens pärla som var bekymmerlöshetens pärla. Vi fick ett par frågor att samtala med varandra om; när leker livet och när är allt lätt och skönt? När vi sedan fortsatte att gå, blev det brantare och brantare och vi gick saktare och saktare. Och så helt plötsligt kom regnet och det blev regnbyxor på.

Efter ett tag smakade det bra med matsäck. Det är inte alla dagar man har sån utsikt! Sen så visade det sig att ledarna var lite oroliga att vi inte skulle nå toppen. Det såg ut som om det kunde komma in dimma över toppen eller ett kraftigt regn, men ovädret vände väg. När vi fortsatte fick vi en ny fråga av ledarna; vilken är din livsdröm, som vi skulle prata med varandra om.  Det blev brantare och brantare och jobbigare och jobbigare att gå, När vi närmade oss toppen, fick de som ville, lämna våra ryggsäckar.. Till slut var vi uppe, 1265 m höjd över havet! Wow! Fantastisk utsikt!  På vägen ner blev det snöbollskrig. När vi kommit ner till vindskyddet igen, upptäckte ledarna att vi inte hade med oss någon kamera… De hade glömt den, så ett par av dem fick vända för att hämta den.

Väl tillbaka på gården smakade det gott med middag, fisk i ugn och potatis. På kvällspasset fick vi av ledarna en uppgift; att skriva ett brev till Gud. När vi gjort det, berättade ledarna för oss att det vi gjort, var att skriva en bön. Vi pratade om bön och kollade på böner i psalmboken. Sen så när vi skulle be Vår Fader visade det sig att vi fick lyssna på en dialog mellan en av ledarna och Gud…!

Denna kväll firade vi mässa som kvällsandakt. Vi brände våra brev. Vi fick också prova på att be för varandra på ett litet annorlunda sätt. Ledarna skickade runt ett ljus. När ljuset kom till mig, sa jag mitt namn under det att de bad för mig. Det var speciellt.

När det var sovdags, sjöng ledarna en alldeles nyskriven sång om dagens bravader.

God natt från oss!

Det här inlägget postades i Ottsjö 2015 West. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 2015 Dag 9 – West – Ottfjället, en toppenvandring!

1. Kerstin skriver:

Vad härligt det ser ut!
    Kramar från Brittas familj

2. Eva Hagblom skriver:

Hej Olle! Låter som en fantastisk vandring. En lappgumma i Kiruna sa till mig en gång att dricker man vatten ur fjällbäckar så håller man sig evigt ung. Idag skall Johan till Kiruna ni kommer hem samtidigt ni två på torsdag. Ha det så bra!